De Young Talent Academy kwam laatst dit leuke artikel tegen van de marketing professionals van Frankwatching over het aantrekken van high potentials.
In dit artikel worden aan de hand van een paar ‘best practises’, (onder meer van bedrijven zoals de Australische bank Westpac, De Rabobank en Heineken) tips gegeven om als organisatie de zogenaamde graduate recruitment succesvol vorm te geven.
In het artikel lees je vooral voorbeelden van de “topmerken” met de bijbehorende budgetten. Heel mooie campagnes, die helaas niet voor alle organisaties zijn weggelegd.
Wat als je een middelgrote organisatie bent zonder grote HR en marketing afdeling die dit soort acties kunnen vormgeven? Hoe concurreer je dan met de topmerken? Of zelfs maar met andere middelgrote organisaties? Immers, Youtube video’s en games zoals in dit artikel kosten behoorlijk wat geld. Dit is vaak niet realistisch of anders niet wenselijk voor bedrijven die het budget ook moeten verdelen over gerichte wervingscampagnes, campus recruitment en ontwikkeling van opleidingsprogramma’s voor young professionals.
De Young Talent Academy heeft veel ervaring met het werven en selecteren van jong professionals en wij hebben daarom een aantal aanvullingen op dit artikel. Speciaal voor organisaties die succesvol starters en trainees willen werven maar geen hoog budget hebben voor grote marketing acties. Hieronder vind je vier tips om graduate recruitment succesvol vorm te geven:
Zelfs al beschikt je organisatie over een beperkt budget, de werkenbij pagina moet er goed uitzien én er moet een apart deel voor starters en traineeships zijn. Zorg voor duidelijke, adequate en recente informatie. Liefst met minimaal een blogpost of filmpje van een starter or trainee die het jaar ervoor begonnen is. De website moet goed worden onderhouden zodat er altijd actuele informatie op staat.
Zorg er daarnaast voor dat het social media beleid op orde is en dat er iemand is die adequaat reageert op vragen en op opmerkingen.
Als je een goede website hebt, is het zaak om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep kunt bereiken. Met een klein marketing budget is dat uiteraard lastiger. Een tip kan zijn om het netwerk van je trainees te gebruiken om andere high potentials te bereiken, bijvoorbeeld door het organiseren van een bedrijfspresentatie. Ook deelname aan beurzen en contacten leggen met studie- en studentenverenigingen zijn opties. En een slim vormgegeven campagne op facebook kan voor relatief weinig geld toch resultaat opleveren.
Starters hebben specifieke wensen en behoeften. Je moet heel goed weten wat deze doelgroep zoekt en ze dat ook kunnen bieden. Uiteraard is het vervolgens van belang aan jouw doelgroep te laten weten dat je precies hebt wat zij zoeken.
Graduate recruitment vormgeven met weinig middelen vergt altijd nog tijd en inspanning. Als je besluit dat je zelf wilt investeren in het opzetten van graduate recruitment, dan is het natuurlijk belangrijk om van te voren goed na te denken welke resultaten je wilt behalen en wat de kosten daarvan mogen zijn. Je wilt natuurlijk weten of de investering in tijd en geld de gewenste instroom van jong talent oplevert en op welke aspecten van je recruitment campagnes je moet bijsturen.
Voor middelgrote organisaties die niet zo bekend zijn bij jong professionals én een relatief kleine wervingsbehoefte hebben is het zinvol om zich af te vragen of het uiteindelijk niet efficiënter en effectiever is om de werving van high potentials uit te besteden. Tenstlotte vergen bovenstaande “low budget” acties altijd nog veel tijd en energie en bovendien is het resultaat van te voren vaak niet goed in te schatten.
De Young Talent Academy heeft toegang tot de high-potentials en kan bemiddelen. Niet alleen voor vacatures voor starters, maar ook voor het werven en opleiden van trainees.
Op deze manier hebben organisaties, zonder zelf onzekere investeringen te doen, toch toegang tot een pool van hoogopgeleide high potentials. Het inzetten van de Young Talent Academy is een uitstekende manier om je te profileren op de startersmarkt, zonder dat je extra kosten kwijt bent aan arbeidsmarkt communicatie.
Wil je meer weten? Lees dan hier alles over hoe de Young Talent Academy traineeships vorm geeft of neem direct contact met ons op.
Deel het hieronder in de reacties, wij zijn benieuwd!